الخميس، 24 يناير 2019

( محمد حسين - منوع ) ( 4 يناير 2019 - 11 يناير 2019 )


Mohamed Hussein

10 يناير 2019·

وزير الخارجيه الأمريكي من القاهره : السياسات الخارجيه الأمريكيه في عهد أوباما ساهمت في انتشار الإرهاب و العنف و الفوضى في الشرق الأوسط !! .
.
مممممم اصبرو على امريكا سنتين تلاته كمان , لما ييجي وزير خارجيه جديد , وقتها هيعترف ان أمريكا مش بس ساهمت , إنما هي و بريطانيا كانو العقل المدبر لكل الإرهاب و الخراب اللي حصل في المنطقه من 2010 و يقولو sorry احنا أسفين يا جماعه , زي ماعترفو بعد كام سنه من خراب العراق و قالو sorry برضه .
.
ساعتها هتلاقي صاحبك اياه أبو زمبلك بنفس الدماغ و نفس الشعارين و البؤين , هيسمع وزيرخارجيه أمريكا و هو بيعترف بلسانه , و يقوله لا أمريكا حد جميل ماتقولش عليها كده , و الإرهاب و خراب المنطقه و هدم الجيوش و حرق البلدان سببهم كتب التراث و أحمد الطيب شيخ الأزهر و الفاشيه و أسعار الطماطم و البطيخ اللي من غير بذر .

............................................................................................................

Mohamed Hussein

9 يناير 2019·

سأل رجل أعرابي حكيم الزمان وقال له يا حكيم , خبّرني بالله عليك , ماذا تريد المرأه ؟ ما الذي يسعدها ؟
- فتبسم الحكيم و ربَتَ على كتف الأعرابي و قال له : و عهد الله يابني المرأه ذات نفسها ماهي عارفه هي عايزه إيه .
.
فنظر الأعرابي إلى الحكيم و قال له : بس انت برضه حكيم الزمان و قاري و مطّلع يعني أكيد تعرف , ولا انت موظف في شركة عمر أفندي ؟
- فصمت الحكيم لبرهه و لمعت عيناه و قال للأعرابي : يا بني , إذا أردت أن تسعد المرأه فعليك أن تحبها و تحتويها و تحضنها و تكون باستمرار سندا لها و تحب امها و ابوها و عيلتها و بيتهم و شارعهم و الواد حماده ابن اخوها الصغير , عليها أن تجد فيك حبيبها و زوجها و أبوها و أخوها و ابنها و ابن خالتها ومدرس الجغرافيا اللي كان بيدرس لها في أولى اعداداي , و تقول لها كلام حلو كتير و تجيب لها هدايا في عيد ميلادها و عيد خطوبتكو و عيد جوازكو و عيد الأم و العيد الصغير و العيد الكبير و عيد العمال و تنظر لها دائما بابتسامه و إذا كانت غاضبه تطبطب عليها و تقول لها معلش يا حبيبتي و لو صينية البطاطس اتحرقت منها في الفرن تقول لها فداكي و لو نزلت بعربيتها الزيرو اللي انت سالف عشان تكمل تمنها ورشقت بيها في عمود نور في قلب الصحرا تقول لها خدت الشر و راحت , و تبتسم , ولو نايمه ماتصحيهاش ولو صاحيه ماتنيمهاش و لو قالت لك انا بدأت الريجيم من ربع ساعه تقول لها مش معقوله دانتي خسيتي أوي و بقيتي مانيكان و لو أأأ
- فربت الأعرابي على كتف الحكيم و قال له : طب هستأذن انا بقى يا مولانا عشان يادوب أخطف العصر 370 ركعه .

.................................................................................................

Mohamed Hussein

9 يناير 2019·

مش هجلد محمد صلاح ولا هصغره و أقلل من فرحته بجوايز ماكناش نسمع عنها قبل كده , ولا هشارك في اغتياله معنويا على حاجه ممكن مايكونشي مقصود من وراها شئ , رصيدة لدينا يسمح .
.
اللي حصل من صلاح كانو كلمتين مجامله لا طلعو ولا نزلو , يعني لو كانت المذيعه اللي سألته قاعد جنبها بشير التابعي أو نبيل محمود أو شريف اكرامي او محمد حسين اللي هو انا , أي حد يعني , كان صلاح من باب المجامله هيقول لها اللي قاعد جنبك هو أسطورة كرة القدم في كوكب الأرض و المجموعه الشمسيه .
.
الولد ده اللي رفع اسم مصر لعنان السما , اللي في قلب ملاعب انجلترا و قدام كاميرات العالم في لحظة التكريم بيحط علم مصر على كتفه , اللي كان بيموت حرفيا لما مصر دخل فيها هدف في مباراة التأهل لكاس العالم , اللي شارك في بطولة كاس العالم و هو مصاب .
.
اللي مابينكرش فضل بلده ولا جميلها عليه , اللي مابيتأخرش أبدا في مساعدة بلده و قريته و مدينته , اللي وصل ان تمنه في الملاعب يساوي مجموع أسعار لاعبي الدوري المصري بالكامل منذ بدء الخليقه و لحد دلوأتي , اللي وصل لمرحلة انه يكون واحد من تلاته مرشحين لجايزة أفضل لاعب في العالم , اللي بقى رمز و قدوه لملايين الأطفال و الشباب في كل مكان على وجه البسيطه
.
اللي خلى اسم مصر بيتنطق كل 3 أيام بكل لغات العالم و بيسمعه مليار بني أدم لما بيتقال النجم المصري , اللي متأخرش مره عن منتخب بلده في أي بطولة أو مباراه ( غيره بيتأخر و بيمتنع و بيتحجج و بيتلكك ) , الولد ده لازم ندعمه , و لو غلط غلطه مش مقصوده نفوتها , عشان فعلا رصيدة لدينا يسمح .

.......................................................................................................................

Mohamed Hussein

8 يناير 2019·

لعبة حلوه بزمبلك
.
لحظات الهري بتبقى جميله اوي , شبه المولد كده , هيصه و بوليله و واحد بيشخلل و واحد ماسك صاجات و رقاصه نص لبّه , ولعبة الساحر و كوميكس و شألباظات و عيل تايه من ابوه و ست قاعده على جنب بترضع ابنها , مولد يا مولانا مولد
.
بعد الهري و المولد المفروض الناس بتقعد مع نفسها بهدوء تشرب كوباية شاي و تركن ضهرها على مسند و تفكر بقى , ماهو مش حقيقي ان التفكير بيقصف العمر و بيأثر على نضارة البشره ولا حقيقي انه هيجيب لك حب شباب
.
طب لو مافكّرتش هيجرالنا ايه ؟ ولا حاجه , خلاص البلد عدت و فاتت , و حماده اللي فات مش هييجي تاني , تفكيرك من عدمه و ذكائك من غبائك هيبقو حاجه لك انت و لولادك من بعدك , عايز تبقى بني أدم ملو هدومك و لا مجرد بقره مطلوقه في غيط برسيم و حبلها على ضهرها , عايز تبقى بني أدم ولا لعبه حلوه بزمبلك , القرار قرارك
.
بص يا مولانا
- حدث زي افتتاح مسجد الفتاح العليم و كاتدرائية ميلاد المسيح و في مكان فنكوش زي العاصمه الاداريه الجديده و بالشكل المعماري الوهمي ده و مع بعض في نفس التوقيت و تحديدا في احتفالات مصر بأعياد الميلاد , كل كلمه في الكام سطر اللي فاتو لها معنى و لها دلاله و لها رساله , والرساله أكيد أكيد مش لحضرتك .
.
- شيخ الأزهر و بابا الكنيسه مش قاعدين بيلعبو مع معاليك في الشارع عشان كل شويه تحط اسمهم في اي جمله عبيطه , الاتنين دول تحديدا بيمثلو عمودين من أعمدة الدوله , كل واحد فيهم كلمته لازم تكون موزونه بميزان دهب , مش بتوع هري و شعارات و افتكاسات , كل واحد فيهم بيتعامل بره مصر معاملة رئيس دوله , جزء من القوه الناعمه لبلدك و دورهم في 30 يونيو في منتهى الخطوره و الأهميه ده لو عايز تفهم , اهميتهم بتيجي من أهمية المكان و الكرسي اللي قاعدين عليه , يعني أيا ما يكون اسمهم , فمعلش يعني انت ممكن تحب اسلام البحيري و الهلالي او حتى تحب نرمين الفقي زي مانا بحبها بس مع احتفاظك بشوية احترام للعمودين بتوع الخيمه .
.
- الإعلام الأمريكي و البريطاني و الغربي كله على بعضه كده بسلطاته و حبشتكاناته اعلام مسيس , يعني سلاح في إيد اجهزة مخابرات الدول , مراكز حقوق الانسان و العصافير الكناريا و هيومان رايتس واتش و كل الهجايص دي مجرد أسلحه , عرايس في ايد مخرج العرايس , أدوات ضغط و ابتزاز , الغرب يابني مابيبعش سبح و الحدايه مابترميش كتاكيت و قمة الحماقه انك تبقى نايم في بيتكو في البدرشين و متخيل ان تيريزا ماي و ترامب بيتشحتفو على حالك أو بيفكرو هيجوزو الواد اللي حيلتهم ازاي و خدت حقوقك ولا لسه ؟, الشفافيه و المصداقيه و النقاء و الصفاء و الوفاء كلمات جميله اوي , ممكن تبقى تقراها في دواوين فاروق جويده و تتعشى و تغسل رجليك و تنام .

....................................................................................................

Mohamed Hussein

7 يناير 2019·

رسالتي إلى قناة ال CBS الإعلاميه الأمريكيه النزيهه
.. ممممممم لو جه واد تسموه سعيد على إسم جده , و لو جت بنت سموها نزيهه , يالله بقى ربنا ينتعك بالسلامه .

....................................................................................................................

Mohamed Hussein

7 يناير 2019·

قناة ال CBS عملت بالظبط زي اللي راحت تجيب حق أخوها قامت رجعت حامل , مش تبقى تستهدي بالله يا بنتي ؟ ولا انتي رايحه و عارفه اللي هيحصل ؟ والله تلاقيكي عارفه , وانا اللي كنت فاكرك مؤدبه .

...........................................................................................................

Mohamed Hussein

7 يناير 2019·

بحب السيسي جدا بس مش موافق على تعديل الدستور , أرفض تماما , هو يكمل التلاتين سنه بتوعه و بعد كده يتفضل مشكورا يقعد في بيتهم , ولا يحكم مصر يوم واحد بعدها , البلد مليانه رجاله تقدر تكمل .

....................................................................................................................


Mohamed Hussein

6 يناير 2019·

على فكره , لما الساعه تيجي 12 المسيحيين هيبوسو بعض في الكنيسه
- مين ياهبل اللي قالك الكلام ده ؟
.
عوض ابن خالتي قالي انهم بيبوسو بعض في الكنيسه
- عوض ابن خالتك ده مسيحي او دخل كنيسه قبل كده ؟
.
لا , بس ايه , واد بيعرف يقول في الأمجاد السماويه و فلان راح السما
- طب اسكت بقى عشان ماتغاباش على أمك .




.............................................................................................................................


Mohamed Hussein

6 يناير 2019·

اتنين أصحاب
.
تخيل حضرتك اتنين أصدقاء أو زمايل عايشين في بيت واحد و أرض و احده وبيشتغلو نفس الشغلانه , بعد 5 سنين أو 10 سنين بالكتير هتلاقيهم اتأثرو جدا ببعض و أثرو في بعض , كل واحد أخد من التاني حاجات , حاجات في الطباع , في المصطلحات و اللغه , في الأعياد و المناسبات , في العادات و العبادات , و بعد شويه بيحصل بينهم تداخل لدرجة تخليك صعب جدا تفرّق بينهم , تداخل و تشابه حتى في الملامح .
.
طب ليه مستغرب لما بتلاقيني بحب أشوف بابا الكنيسه ؟ و أشوف القساوسه في الشارع و صلبانهم على صدرهم , و أحب احتفل بأعيادهم ولو جت فرصه هتلاقيني أول واحد قاعد عالكرسي قدام الديك الرومي , و ليه تستغرب لما تلاقي جورج و مينا بيتمزجو من ترتيل الطبلاوي و تواشيح النقشبندي و يشترو حلاوة المولد و يمتنعو عن الأكل و الشرب طواعية في نهار رمضان , ليه تستغرب لما تلاقي أجراس الكنايس بتضرب مع مدفع الإفطار و البابا تواضروس بيقول كلمة في افتتاح اكبر مسجد في مصر , و ليه تستغرب لما شيخ الأزهر يبقى أول الحضور للكاتدرائيه و أول واحد بيقول كل سنه و انتو طيبين .
.
اتنين يا مولانا عايشين مع بعض من 14 قرن , في نفس البيت و نفس حتة الأرض و نفس المدرسه و نفس الشارع و نفس الشغل و عندهم نفس الهموم و المشاغل و نفس الأحلام و الأماني , ليه تستغرب لما ملامحنا تتداخل و وجوهنا تتشابه و خطوط ايدينا تبقى واصله لبعض ؟ .
.
و ليه تستغرب ان ترابطنا العجيب ده و كأنه توأم سيامي ملتصق يكون مزعج لكل أعداء مصر , الترابط قوه , الترابط سلاح , الإنتماء خط دفاع أول , شئ مزعج جدا لأعداءك .
.
كل سنه و أهل مصر الطيبين بخير و سعاده

...............................................................................................................

Mohamed Hussein

5 يناير 2019·

افتتاح مسجد الفتاح العليم و كاتدرائية ميلاد المسيح في العاصمه الإداريه الجديده
.
مسجد و كاتدرائيه من اكبر المساجد و الكنائس في العالم , هيكونو باكورة المشاريع المفتتحه في العاصمه الجديده , خير بدايه
.
لأ عبد الفتاح السيسي مش سلفي وهيلبس أمك النقاب ولا علماني و هيقلع أمك الحجاب , ده راجل مصري منقوع لشوشته في تراب البلد دي و نيلها و تاريخها و هويتها و جيناتها , لما فكّر قال الاتنين يتعملو مع بعض و يتم افتتاحهم في نفس الوقت , و لو كان لسه حد من أجدادنا الفراعنه عايش كان السيسي بناله معبد , عشان هي اسمها مصر , الفرعونيه المسيحيه المسلمه , و على الساده المتضررين إنهم يضربو دماغهم في أتخن و أوسخ حيطه .
.
البابا تواضروس هيقول كلمة بكره في افتتاح مسجد الفتاح العليم , اه والله في افتتاح المسجد , ماهي دي يا مولانا البلد اللي حيرت أعدائها , البلد اللي ملهاش كتالوج ولا لها دراع عشان يتلوي .

....................................................................................................................

Mohamed Hussein

4 يناير 2019·

صباح الخير
.
في فرنسا بلد النور و الحريه و العطور و ساندوتشات الحلاوه بالقشطه , قرر المسئولين هناك انهم يبنو مسجد مختلط , يصلّي فيه الرجاله مع الستات عادي و الإمامه تبقى بالتبادل , مره راجل و مره ست و كده , و الستات يسيبو شعرهم , و أرجع المسئولين الفرنسيين السبب في كده إن كتير من المسلمين بطلو يروحو يصلو لانهم مش عاجبهم الفكره بتاعة ان الجامع بيصلي فيها الرجاله بس , يعني ايه ياخويا ادخل جامع عشان أصلي فرض ربنا ألاقي كل اللي بيصلي جنبي شوية خناشير ؟ دي حاجه تسد النفس و تقطع الخميره من البيت .
.
عموما انا شخصيا معنديش مشكله في الفكره , هي فكره جميله و بره الصندوق , كل أملى بس و رجائي إن الساده المسئولين ينبهو عالستات اللي هتصلي إمام انهم مايلبسوش في الإمامه بناطيل ستريتش و بادي ستوماك , و إلا وقت الركوع و السجود هتبقى معجنه أقسم بالله , وساعتها الإقبال على الصلاه في المسجد ده هيبقى تاريخي يافندم زي الإقبال على القراءه في مكتبة جامعة القاهره في فيلم التجربه الدنماركيه .
.
الجيل بتاعنا ده جيل اتظلم كتير , في مرحلة المراهقه ماحضرناش النت ولا القنوات بتاعة القمر الأوروبي و كان أخرنا نتشعلق عالسطح عشان نظبط الإريال و نركب بوستر يلقط لنا قناة من لبنان ولا حاجه , حتى في الصلاه اتظلمنا , لما كنت اروح أصلي في الجامع كنت دايما بلاقي جنبي أبوكو عبمجيد الله يرحمه , الراجل ده يطلع من بيتهم حاطط الجلابيه على كتفه ولابس سديري و لباس طويل تحت الركبه , ممكن تسميه لباس برمودا , تخيلو بقى لو كنا عشنا طفولتنا و شبابنا جنب الجامع المختلط بتاع فرنسا ده , مش كان زمانا ملتزمين بالصلاه في المسجد و مش بنفوت فرض واحد ؟ خصوصا الفروض الحريمي .

...........................................................................................................












ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق