الخميس، 24 يناير 2019

( محمد حسين - منوع ) ( 21 ديسمبر 2018 - 28 ديسمبر 2018 )


Mohamed Hussein

27 ديسمبر 2018·

يعني ايه دوله بلا دوله ؟
.
يعني بعد رحيل صدام حسين الله يرحمه وتفكيك الجيش العراقي يتحول العراق بشكل تدريجي و يركب الحلزونه تحت إسم الديموقراطيه الأمريكاني , حكومات مواليه لإيران , لا دي مواليه لتركيا , و الحزب ده موالي لأمريكا و بريطانيا ده موالي لموزمبيق , و قواعد عسكريه لزيد و عبيد و دخول تركي لشمال العراق وقت مايحب خليفة الشواذ و الحكومه العراقيه تستنكر و تتشحتف , و جفاف في بعض المدن العراقيه بسبب سدود بتعملها تركيا , و رئيس أمريكا يدخل العراق و يخرج منها كأنه داخل جُرْن الهبله من غير إحم ولا دستور .
.
بص يا مولانا , كلمتين حطهم حلقه في ودنك و اشرحهم لإبنك الصغير و بنتك الصغيره عشان مايدخلوش أبدا في متاهة الغباوه و الخيانه و الهجايص و هم يحسبون أنهم يحسنون صنعا .
.
الكلمتين باختصار , لو عندك حتة ارض مساحتها فدان اسمها الوطن و عايز تزرعها وتقسمها بقسمة العدل , هتقسمها ازاي ؟ أقولك انا , قسمها قيراط واحد تزرعه حريه شخصيه و عامه و حقوق و واجبات و ديموقراطيه و تنميه و خلافه و 23 قيراط تزرعهم سياده و استقلاليه و أمن قومي و حدود و كيان و تاريخ و جعرافيا و جيش قوي و مؤسسات سياديه و هيبة دوله , لأنك من غير ال 23 قيراط دول مش هتعرف تزرع القيراط الباقي حتى لو وقفت على شعر راسك , و اوعى في يوم من الأيام تعكس الأيه ولا تشوف إن ال 1 أكبر من ال 23 , يعني إوعى تبيع بيتك أو ترهنه عشان تشتري نجفه شكلها حلو و عاجبك , لأنك في النهايه مش هتلاقي مكان تعلق فيه النجفه

..................................................................................................................


Mohamed Hussein

26 ديسمبر 2018·

لما بنتي تسألني
...............
بابا هو انت ليه مش غني زي أبهات صاحباتي ؟
- ماعرفش
.
طب ليه مش بتفسحنا في أماكن كتير زي صاحباتي ؟
- اعفيني من الرد عالسؤال ده .
.
طب انت عارف أسماء المولات اللي بيروحوها ؟
- لا معنديش علم بالأسماء .
.
سمعت عن مول العرب ؟
- لا مسمعتش .
.
طب عارف بيشترو من هناك ايه ؟
- معنديش معلومات .
.
طب عارف ان القسط التاني بتاع المدرسه قرب ؟
- معنديش فكره .
.
طب هتدفع القسط يعني ؟
- لا أستطيع الجزم بذلك
.
بابا هو انت ممكن تفكر تتجوز على ماما ؟
- أحتاج إذن للرد , لأن الإجابه سوف تضعني تحت طائلة القانون و نروح في أبونكله .

....................................................................................................................


Mohamed Hussein

26 ديسمبر 2018·

صلاح سجل هدف و صنع هدف في فوز ليفربول 4/0 على نيوكاسل .
.
ليفربول بتاع صلاح لعب 19 مباراه في الدوري السنادي بدون خساره واحده , ولا خساره في 19 مباراه في أقوى دوري في العالم , والنهارده ليفربول بيحتل قمة الدوري بفارق 6 نقاط عن صاحب المركز التاني , اللقب اللي مافازوش بيه من اكتر من عشرين سنه نقدر نقول بقى في جيب ليفربول بنسبة 50 % .
.
اه يابني , صلاح فخر العرب و فخر أفريقيا وفخر العالم كله , ده اللاعب المصري و العربي الوحيد اللي ممكن يتكرر بعد ألف سنه جايين , يدينا و يديك طولة العمر بقى , لو مش مصدق الكلام ده روح اسأل عنه في ماليزيا واليابان و سويسرا و ألمانيا و المغرب و أمريكا و جنوب أفريقيا و موزمبيق و قبائل الأشانتي و حتى في البرازيل ذات نفسها .

..............................................................................................................


Mohamed Hussein

25 ديسمبر 2018·

ماحبيتش عمر البشير أبدا ولا احترمته , خصوصا أخر كام سنه و بعد تصرفاته مع مصر
.
كان كل كلامي هو كل الاحترام للشعب السوداني و لدولة عظيمه اسمها السودان , الدوله اللي عمر البشير قزّمها و خلّاها مجرد سلسلة مفاتيح في إيد عيل صايع بيحكم كشك على الخليج .
.
الدوله التاريخيه اللي شغّلها الواد الصايع في دور كومبارس في محاولة بائسه منه إنه ينال من مصر , من الجبل .
.
عمر البشير أخطأ في حق مصر في ملف سد النهضه رغم كل محاولاتنا المؤدبه جدا اننا نقوله عيب و أي ضرر هيصيبنا هيصيبك .
.
و اخطأ في حق مصر لما سمح للإرهابيين و الهاربين انهم يتواجدو على أرضه و يخططو لعمليات ضد الدوله اللي إيدها ممدوده له دايما بالخير .
.
أما خطيئه عمر البشير الكبرى في حق السودان و السودانيين , الخطيئه اللي أكبر من خطيئة تقسيم السودان و أكبر من خطيئه إفقار و إذلال شعبها , هي السماح للجماعه الإرهابيه بالتوغل في مفاصل الدوله السودانيه بما فيها المؤسسات السياديه و الجيش و خلافه ( نفس اللي بيحصل في تونس حاليا ) .
.
البشير تحول لمجرد خيال مأته , و جماعة الإخوان قولنا مليون مره انها عامله زي الديب , ماتحطش ايدك أبدا في بؤ الديب و تراهن على ادبه و على انكو واكلين عيش و ملح مع بعض و إنه الديب مبسوط منك النهارده !! .
.
و مع ذلك فلا يمكن هتعاطف مع المتظاهرين اللي بيطالبو بإسقاط النظام , حتى لو كان اغلبهم ناس طيبين ضاق بيهم العيش و الحال , إنما المظاهرات دي كلها مدفوعة الاجر و فيه اللي بيحركها زي باقي مظاهرات المنطقه .
.
الغرض من المظاهرات اللي حصلت أخر 10 سنين , و في أي مكان في العالم بيكون حاجه من اتنين , إما محاولة لاسقاط دوله ما و إضعافها , أو قرصة ودن للنظام الحاكم عشان مايخرجش عن الطريق المرسوم له ( خصوصا لما يكون مسبقا حط ايده في بؤ ديب و حول بلده لمجرد كومبارس في إيد عيل صايع ) .
.
و رغم إداراكي لحالة الكرب اللي وصل لها أشقائنا في السودان بعد اكتر من عشرين سنه من حكم البشير , لكني مدرك برضه ان نجاح المظاهرات هيعني الخراب التام للسودان , في ظل وجود جماعة الخراب الإرهابيه و في ظل دعم قناة الخنزيره و الصايع بتاع الكشك , و تبقى الحكايه أشبه بالمستجير من الرمضاء بالنار .
.
مش خايف على مصر , ولا جوايا أي قلق من اللي بيحصل في السودان , خالص مطلقا , رجالتنا عاملين حسابهم كويس اوي لكل الاحتمالات و مصر 2019 بتختلف تماما عن مصر 2013.
.
ربنا يكتب السلامه للسودان و شعبها الشقيق .

.......................................................................................................................

Mohamed Hussein

24 ديسمبر 2018·

الأيام هي خير مُعلّم

.
من ست سبع سنين بس كان الأسواني ده له دراويش و مريدين بالملايين , يقعدو يستربعو قدامه و يتخيلو انه جهبذ زمانه و إن عقله ألماظات و عنده أفكار من الحجم الكبير ( يعني الكومبو ) .
.
و تفوت السنين و تمر السنين و يقع ورق التوت و تنكشف العورات , و الناس تبان على حقيقتها , واللي كانو فاكرينه عملاق يطلع مجرد قزم تافه اتعمل له فوتوشوب .
.
علاء الأسواني لازم يحشر اسم مصر و السيسي و الجيش و المخابرات في أي جمله و أي خبر حتى لو كان الخبر عن ( مشاجره في نيكاراجوا ) , و لازم يلمح لك انهم هيعملو ثوره كل يوم تلات مع إنه لو البواب طلع رن الجرس عليه و ضغط عالزرار جامد شويه الأسواني هيترعب في مكانه من الخضه .
.
المهم ان صاحبنا وصل للحاله البائسه بتاعة التويته دي , حاله بشوفه فيها أشبه بالظبط بالظبط بواحده بتشتغل في الدعاره بس عجزت و الزباين قرفت من شكلها من كتر ما حفظوها بس هي مصره تشتغل نفس المهنه فبقت تنزل الشارع و تركن على عمود نور و ترمي جتتها على أي عربيه فايته , و على فكره هي موافقه على أي حاجه حضرتك , حتى لو قلت لها هناخدك في عشة فراخ و نعمل عليكي حفله بعشره جنيه مقطعه .



.................................................................................................................................


Mohamed Hussein

24 ديسمبر 2018·

مصر على نضافه
.
صباح الخير
- الحكومه بتدرس حاليا عمل تسهيلات كبيره جدا للمواطنين و المستثمرين لتعمير شمال سيناء , تسهيلات و اعفاءات جمركيه و ضريبيه و تخفيضات في المصاريف و الرسوم و خلافه .
.
- مصر الحديثه اللي بيبنيها عبد الفتاح السيسي عملت ايه بالظبط ؟ هقولك أنا :
.
- تل العقارب بقت روضة السيده , من منطقه خطر لا تصلح إلا للفيران و التعابين إلى منطقه سكنيه محترمه لا تصلح إلا للبني أدمين .
.
- زي تل العقارب عشرات من المناطق الخطر و المناطق العشوائيه اتحولت بقدرة قادر و في ظرف سنتين تلاته لمساكن بني ادمين .
.
- شمال سينا كانت مهمله تماما , مهمشه , كأنها مش تبع مصر , و لما تسيب منطقه بحجم دولتين تلاته بالتهميش ده لازم تتحول بشكل تدريجي لأوكار للإرهابيين و تجار السلاح و تجار المخدرات , و بدل مايجيلنا خيرها يقتلنا شرها .
.
- اللي عمله السيسي في المناطق العشوائيه و الخطره هو نفس اللي عمله و بيعمله في شمال سينا , و الغرض مش بس توفير حياه أدميه , ده الغرض امني كمان , امني من الدرجه الأولى , التنميه هنا بتبقى حائط الصد الأول ضد الإرهاب و ضد الجريمه بكل أشكالها .
.
- تعمير شمال سينا كلفنا لحد دلوأتي 300 مليار جنيه , و تطوير العشوائيات كلفنا كام مليار ؟ اضرب رقم كده .
.
- كل ده ليه ؟ عشان حضرتك دي أبجديات و قواعد , ماينفعش تعمل مصانع و جنبها مناطق موبؤه و خطره , خطره على اللي فيها و خطره على اللي جنبها .
.
- تعمير سينا زي تطوير العشوائيات بالظبط , و هنا التعمير يلزمه بنيه تحتيه و محطات كهربا و طرق و مدارس و مستشفيات و أرض زراعيه و مصانع و الأهم بني أدمين يروحو يعيشو و يكونو مجتمعات جديده نضيفه , و ده اللي بيعمله السيسي و الحكومه .
.
- يابني حاول تصدق , أنا مش متحامل على حد , مبارك لا كان جوز أمي ولا السيسي يبقى خالي , كل الحكايه معادله بسيطه , 1+1 = 2 , اللي بنصرف عليه 10 جنيه النهارده كان يتحل ب 10 قروش من عشرين تلاتين سنه , ليه ماتحلّش و راحو فين ال 10 قروش ؟ هو ده السؤال المنطقي .
.
- إجمالا , مفيش وجه مقارنه بين السيسي و اي رئيس سابق , الكلام ده بكتبه والله لأول مره , يمكن واخد شويه من ناصر على شوية من السادات , لكنه في النهايه شخصيه مختلفه متفرده , هدية ربنا للبلد دي .
.
- و برضه مش معناها إن الحكايه شيك على بياض و تأييد مسبق و إنه ملوش اخطاء , إنما كله بأوان ( اللي مايشوفشي من الغربال يبقى أعمى ) , و قريب أوي لما الدنيا تستقر أكتر هنبدأ نشاور للريس عالمشاكل الكبيره اللي باقيه و العيوب , نشاور ونطلب و نأمل و نؤمر أحيانا , بس بأدب , والأهم بعقل و دراسه و معرفة للقماشه المتاحه و التفريق بين الحلم و الواقع , يعني مش بطريقة اللي مدلدل رجليه في ماية الترعه بيمص قصب و يهبد تويتات و يقيمُ الكونَ و يقعدهُ .

................................................................................................................


Mohamed Hussein

24 ديسمبر 2018·

على سيرة اللي بيقولو له احنا أسفين
.
المسافه من قريتنا لمدينة السنبلاوين 8 كيلو بالظبط , كنت بروح السنبلاوين يوميا, خصوصا لما دخلت ثانوي و جامعه , الطريق ترابه و كله حفر و مطبات مع انه بيخدم أكتر من 20 قريه و بيسافر عليه ألاف الطلبه و الموظفين , أنا وعيت عالدنيا و لقيت الطريق كده , ترابه في ترابه , ترجع من أي مشوار تلاقيك حمّلت شوية تراب على هدومك و شعرك ( و جوه صدرك ) يبنو بيت دورين , ده غير قلقلة البطن .
.
المهم وانا في الجامعه لقيت خير اللهم اجعله خير , شركه جايه ترصف الطريق , و لوادر بقى و أسفلت و ليله , الفرحه كانت لا توصف , من فرحتي وقفت مع المهندس اللي ماسك الطريق و اتشجعت و قلت له بكل سعاده : ياااه اخيرا الطريق ده هيترصف بقى يا باشمهندس ؟
المهندس ابتسم و قالي , الطريق ده بنعمله دلوأتي إعادة رصف للمره الرابعه , لأنه على الورق اترصف 3 مرات قبل كده .

....................................................................................................................

Mohamed Hussein

23 ديسمبر 2018·

كنت قاعده في بيتي لوحدي لابسه عباية بيت عاديه و حاطه طرحه على شعري , بابا و ماما كانو بره , وانا نسيت البوتاجاز والع و انشغلت في قراية القرأن و صلاة القيام , و فجأه شميت ريحة غاز رهيبة , مارضيتش أقطع صلاتي , و كملت صلاه عادي , ولما خلصت و قلت السلام عليكم و رحمة الله لقيت البيت كله مولع حواليا , ماعرفتش اوصل لمفتاح الشقه من كتر الدخانه و النار اللي في كل حته , الجيران شافو النار و الدخانه و اتلمو و كسرو الباب بالعافيه
.
و دخل منهم شاب مبتسم أحسبه على خلق , معرفشي قدر يمشي إزاي وسط النار دي كلها , قرّب مني و قالي و هو وشه في الأرض , لو سمحتي يا أختي انا جاي أساعدك لأنك هتتخنقي من الدخانه , إدّيني إيدك هشيلك و أخرجك بره الشقه , قلت له لا ايدي مايلمسهاش غريب و أجنبي , طب يا ستي النار هتاكلنا احنا الإتنين و ده وضع طارئ و ربنا سبحانه و تعالى أعلم بحالنا , قلت له مستحيل , اموت و أتخنق ولا تلمسشي إيدي , قالي طب خلاص ياكشي تتحرقي بجاز , و سابني و مشي لانه كان بدأ يتخنق من الدخانه و يكح و عنيه تدمع.
.
وانا اتحرقت فعلا و موتت و اتفحمت بس بعد كده الشاب ده جه اتقدم لي و اتجوزنا و خلفنا ولدين و بنت , حوكشه و عكروت , و البت عجوه الصغيره دي .
....................
....................
ستووووب , كت , هايل يا فنانه , اللي بعده
جاهزه يا استاذه بمشهد الغرق و الغواص اللي حاول ينقذك و انتي رفضتي و في الأخر اتجوزتو في بطن الحوت و قضيتو شهر العسل وسط الشعب المرجانيه ؟! .

....................................................................................................................

Mohamed Hussein

23 ديسمبر 2018·

السياسات الغربيه..... و الراجل الطيب الجميل النصاب !!
.
صباح الخير
- بيقولك يا سيدي , في قرية من القرى اتجمع الأهالي و لمو تبرعات من بعض عشان يبنو جامع , واحد نصاب من بلد بعيده سمع بالخبر و راح لهم لابس جلابيه بيضا و في أيده سبحه , قال لهم انا سمعت انكو بتلمو تبرعات عشان تبنو جامع , جمعتو قد ايه ؟ قالو له 50 ألف , قال لهم طيب و أدي 50 ألف مني تبرع للجامع بتاعكو و هاجي بعد اسبوعين اشوفكو عملتو ايه بس شدو حيلكو شويه في التبرعات , الناس شكرته جدا و تقريبا باسو ايديه , واتحمسو فعلا و جمعو 100 ألف كمان , راح لهم الراجل الطيب فاعل الخير بعد اسبوعين و سألهم جمعتو كام , قالو له كده معانا 200 ألف , قال لهم معقوله يا جماعه ؟ 200 الف بس ؟ هو فيه جامع هيتبني ب 200 ألف ؟ أقول لكو حاجه , هاتو الفلوس دي وانا هبني لكو الجامع على حسابي و يتكلف زي ما يتكلف , الناس ادوله الفلوس بمنتهى السعاده وباسو ايديه برضه و النصاب خد الفلوس و هرب !! .
.
- في الحدوته دي نقطه مهمه جدا بتختصر مشاهد كتير حوالينا , النصاب عشان ينصب عليك لازم ينال ثقتك الأول ( لما دفع لهم 50 ألف من غير وصل ولا حاجه ) , بعد ما ينال ثقتك بتبقى معاليك بالمعنى الحرفي قعدت على حجره , ويعمل فيك اللي هو عايزه بقى .
.
- السياسات الغربيه بتاعة القوى الإستعماريه تحديدا بتشتغل بنفس الطريقه , عايز أكتسب ثقة شعوب العالم التالت , أكتسبها بإيه ؟ بتجميل الوجه القبيح , و ده أعمله ازاي ؟ بشوية تصريحات عن حقوق الانسان و شوية شحتفه , و شوية أفلام من بتوع هوليود و ازاي اننا بننقذ كوكب الأرض من المخلوقات الفضائيه و إزاي بنحارب داعش ( اللي احنا عاملينها على ايدينا ) و إعلام و جرايد و قنوات و حبشتكانات , و شوية مجالس حقوقيه و تقارير و شعارات عن الديموقراطيه و كيف أننا سوف ندرس ثورة المصريين في يناير لطلاب مدارسنا هع هع هع .
.
- و بعد ما يكتسبو ثقتك يا معلم يحركوك بصباع رجليهم الصغير , احرق بلدك يا حماده عشان أقول عليك ثورجي مناضل , حاضر , اقتل جنود بلدك يا حماده عشان أقول عليك بطل , حاضر , و ماتقلقش خالص , احنا هنلمعك في قنواتنا و جرايدنا و مش بعيد تاخد جايزة نوبل لامؤاخذه للسلام , الورق ورقنا و القنوات بتاعتنا و الجايزه جايزتنا .
.
- وبس يا سيدي , بعد ما تخلص الليله و الحدوته و يعملو اللي هما عايزينه ممكن يعترفو انهم نصبو عليك عادي , مثلا بعد سنين طويله من خراب العراق و تدميره بحجة أسلحة الدمار الشامل طلع توني بلير رئيس وزراء بريطانيا وقال احنا أسفين يا جماعه , تقاريرنا مكانتش مظبوطه , وي أر سوري و الله ( لا ماتقولش على نفسك كده دانت حد جميل )
.
- و بعد 7 سنين من خراب المنطقه اكتشفت ديرشبيجل الألمانيه ( بالصدفه البحته طبعا زي مانتو عارفين ) إن أحد محرريها الكبار واللي فاز بجوايز عالميه من CNN و غيرها , انه كان بيفبرك تقارير عن سوريا , تقارير بتقول ان بشار بيقتل شعبه و بياكل دراع العيال الصغيره , و انهم اكتشفو الحكايه دي فجأه فتعبت من المفاجأه و نزلت دمعتي .

......................................................................................................................

Mohamed Hussein

22 ديسمبر 2018·

هذا و قد ورد في تقرير نشرتة مجلة ( علمني العوم و النبي ياحمد ) العلميه المتخصصه في شئون الصوب الزراعيه و المحاصيل أن الإستمرار في تناول الفاكهه و الخضروات الأورجانيك يسبب العديد من الأمراض المزمنه منها الضغط و السكري و البواسير و حب الشباب و الأنكلستوما و الإيدز و السيلان و ذلك لاحتواء المنتجات الأورجانيك على مادة اليورانيوم المشع و الخشمونيوم و خامس بوتاس الفاسيوم .
.
يُذكر ان عبد الفتاح السيسي قائد انقلاب 30 يونيو و الذي أودى بحياة 750 مليون مواطن سلمي أغلبهم من النساء و الأطفال و حديثي الولاده و المبتسرين , يذكر أنه قد أعلن عن نيته التوسع في انتاج الفاكهه و الخضروات الأورجانيك
.
و معنا للتعليق على هذا الخبر الأستاذ دبور أبو بربور الناشط السياسي و الحقوقي و المتخصص في مجال حقوق الإنسان و البط المسكوفي و الخبير أيضا في الزراعات العضويه و الغير عضويه , المشويه منها و المقليه
.
سيد أبو بربور, كيف ترى هذا المشهد في ظل نظام فاشي ديكتاتوري انقلب على الرئيس الشرعي المنتخب ؟
- بالفعل زي ماحضرتك ذكرت , و لكن ما الذي نتوقعه من نظام قمعي يخفي معارضيه قسريا و يكمم الأفواه و يقصف القلم و يسرق البرايه ؟ أما بخصوص الزراعات العضويه فأحب أضيف على كل الأمراض الوارده في التقرير إن تناولها بيسبب الضعف الجنسي , مش بس تناولها ده مجرد انك تشوفها على بعد 5 متر بيجيلك ضعف جنسي على طول , و انا ليا صديق شغال في احدى المزارع العضويه و قالي انه اصيب بضعف جنسي نتيجة شغله و قربه من الحاصلات دي , و انا اتأكدت انه جاله ضعف جنسي فعلا .
.
سيد أبو بربور و لكن كيف تأكدت من مسألة الضعف الجنسي؟
- ماهو انا حضرتك بقعد مع صديقي ده كتير لوحدنا عشان ندرس و نتباحث في أوضاع المنطقه .
.
مممممم لا طالما بتقعدو مع بعض و بتدرسو الأوضاع ( بتاعة المنطقه ) يبقى كلامك مؤكد طبعا .

.................................................................................................................

Mohamed Hussein

22 ديسمبر 2018·

إنبهار
.
أكتر حاجه أبهرتني في فيديو الشركه الوطنيه اللي بتعمل صوب زراعيه مش اني أصلا اتفاجئت إننا عملنا ألاف الصوب في ظرف سنه ونص من غير ماحد يحس و مش إننا كنا عاملين حسابنا على كل حاجه بما فيها مصدر الكهربا منين و مصدر المايه منين و المواني القريبه ايه ( يعني مش شغل عشوائي ) .
.
أكتر حاجه أبهرتني شوفتها في أول الفيديو , اختيار قاعدة محمد نجيب العسكريه كواحده من خمس ست مناطق اتوزع عليها مشروع الصوب الزراعيه .
.
من أول ماتم افتتاح القاعده وانا بقول المساحه ضخمه اوي , حجم التسليح فيها يعادل تسليح دوله , طب ماحنا ممكن كمان نستغل المساحه دي و القوه البشريه الهايله و قربها من المواني و من الطرق السريعه , و قد كان .
.
عبد الفتاح السيسي بينفذ حرفيا اللي الواحد ممكن يفكر فيه او يتخيله , مابيسيبش خرم إبره ممكن يكون منه فايده الا و بيستخدمه , هتحتاج عمال للصوب الزراعيه هناك ؟ ده أكيد , و ممكن جدا تعتمد على بعض جنود القاعده والمهندسين الزراعيين اللي بيقضو خدمتهم العسكريه , اللي دخل جيش مصر يعرف القوه المخيفه و الطاقه اللي عند جنودنا , يتدربو عالرمايه و التسليح و خطط الحرب و ممكن بعدها بساعتين زمن يبني لك بيت أو يزرع لك صوبه زجاجيه , و اللي عايز يفهم اكتر لازم يعرف ان محاولة تحقيق الاكتفاء الذاتي من سلع غذائيه معينه ده كمان تسليح , و جزء مهم جدا من معركتك .
.
هنبدأ بشكل تدريجي ناكل فاكهه و خضار أورجانيك , الأورجانيك بعد فتره مش هيكون للأغنيا بس ( عشان الحكايه عرض و طلب ) , و طبعا طبعا أنا في انتظار عيل صايع هريجي يسمي نفسه خبير زراعي و يطلع يشرح لنا أضرار و اخطار الفاكهه و الخضروات الأورجانيك على صحة الإنسان و إزاي انهم بيسببو البواسير و الإيدز و الأنكلستوما , و إزاي ان الشعوب الفقيره بس هي اللي بتاكل أورجانيك , احنا هناكل أورجانيك عشان احنا فقرا أوي يا مسعودي ( بصوت لينا ) , مستنيه والله و ماسك الشبشب في إيدي .

.............................................................................................................

Mohamed Hussein

21 ديسمبر 2018·

شخبطه
.
امبارح كان فيه مشهدين أبشع من بعض , المشهد الأولاني هو اغتصاب و ذبح بنتين من الدنمارك و النرويج في دولة المغرب على ايد أربعه من الارهابيين الصيع و تصويرهم فيديو , المشهد ده صعب جدا و ممكن يكون أكتر صعوبه مثلا من مشهد اسقاط طائره روسيه في سينا من كام سنه واللي راح ضحيته اكتر من 200 بني ادم مالهمش ذنب .
.
أما المشهد التاني فهو حالة الهري و الفرهده اللي شوفتها على التايم لاين , ناس تاخد المشهد البشع من مراكش في المغرب و تمشي بيه , بلاد تشيلها و بلاد تحطها لحد ماتوصل للقاهره و تحط ذنب البنتين في رقبة الازهر و شيخ الأزهر
.
ناس مشيت اكتر و حطت ذنب البنتين في رقبة الدين نفسه , الإسلام و في رقبة سيدنا النبي , الدين ده بقى اكتشفو اول امبارح بالليل انه بيقول لنا لو جالكو سياح من اوروبا اغتصبوهم و ادبحوهم , طب حاضر انا هخلص كتابة البوست بس واروح اشوف لي اي واحده اجنبيه اغتصبها و ادبحها و اجيلكو على طول .
.
ناس مشيت اكتر بكتير و حطت ذنب البنتين في رقبة ربنا سبحانه و تعالى , أو بمعنى أصح , كده يبقى مفيش رب ولا اله و لا ديانات , احنا خلقنا نفسنا بنفسنا من شواشي الدره و حجارة المعسل .
................
الساده الهرايين , أما بعد , و سامحوني على الإطاله
- العبد لله اللي هو انا , لا أزهري ولا مقطع حصر الجامع , بني أدم أقل من العادي , يصيب و يخطئ و بيخطئ أكتر مابيصيب , و خير الخطائين التوابون .
.
- كل الحدوته اني بعرف أسمّي الحاجات بمسمياتها , محدش راكبني وسارح بيا , لا الشيخ الفلاني ولا الكتاب العلاني ولا الفيلسوف الترتاني .
.
- ماعمريش صدقت مثلا ان الحملات الصليبيه خرجت من اوربا انتصارا للمسيحيه , لا , ده غطاء بيقولوه حكام اوروبا لهجماتهم الاستعماريه و نهب ثروات الشعوب , يعني معنديش من الحماقه اني اتهم ديانه بكده .
.
- مابقولش الدول المسيحيه خططت و أشرفت على خراب الشرق الأوسط اللي حصل اخر 10 سنين , مع اني على يقين تام ان المخطط و المدبر هما نفس اهل الشر , بريطانيا و أمريكا , بس بعرف اسمي الأشياء بمسمياتها , دول استعماريه بلطجيه , و المسيحيه بريئه من أفعالهم .
.
- بحترم كل الديانات يا مولانا و المعتقدات حتى الوضعيه , و بعرف أفصل كويس , أبو قرش عن أبو قرشين .
.
- اه حاول تصدق , التصرف البشع بتاع امبارح ملوش علاقه بالاسلام ( حتى لو اللي عملوه أوهموك بكده ), الدين اللي بدين بيه انا و مليار بني ادم غيري , ولا له علاقه باخلاق سيدنا النبي , وانا اضعف بكتير و أقل شأنا من إني اتولى الدفاع عن دين سماوي و رسول اصطفاه ربنا سبحانه و تعالى .
.
- كتب التراث محتاجه تنقيح و شغل كتير فعلا و بعضها محتاج الحرق , تركة خمسين ستين سنه هتاخد شويه وقت لما نخلص منها , واعتقد عملية التنقيح بدأت بالفعل من مختصين في غرف مغلقه .
.
أصدقائي الغاليين , كل المطلوب من حضراتكو , ووشي منكو في الأرض والله , تحترمو ديني و تسمو الأشياء بمسمياتها بدون افوره , زي مانا بعمل بالظبط , اقول لكو حاجه , اعتبروني بوذي و احترمو ديانتي البوذيه دي وانا هقول لكو ميرسي خالص .
.
يوووه نسيت حاجه , سيدنا الحسين سيد شباب أهل الجنه و حفيد سيدنا النبي اتقتل و اندبح على ايد ناس بيقولو على نفسهم مسلمين , و وقتها لا كان فيه أزهر ولا كتب تراث .
.
ممكن بقى تشربو بؤ مايه و تدعو للبنتين بالرحمه و لأهلهم و أصحابهم بالصبر و للإرهابيين بالحرق و القتل أينما ثٌقفو و أيا ماتكون ديانتهم ؟ ممكن تهدو شويه ؟

.....................................................................................................................


Mohamed Hussein

21 ديسمبر 2018·

اللي حصل في الشرق الاوسط في الكام يوم اللي فاتو , انسحاب القوات الأمريكيه من سوريا , و تصريحات من هنا و هناك , و تهديد و شألباظات , و مظاهرات في السودان بعد زيارة البشير لسوريا ( و كأن السودانيين اكتشفو فجأه و بالصدفه البحته ان حياتهم كرب بعد تلاتين اربعين سنه من حكم البشير !! ) , و بغض النظر عن مين مع مين و مين هيعمل ايه في مين و بكره شكله عامل إزاي
.
إنما انا شوفت المشهد كله بشكل مختلف , الأسد انقض على فريسه في لحظة ضعفها , أكل لحد ماشبع و عمل اللي هو عايزه و بعد كده ساب اللي باقي للضباع و كلاب السكك و حتى القرد ابو بتاعه حمره , طب حضرتك والربيع العربي و ثورات تحرر الشعوب و الحريه ؟ بس ياهبل يابن الهبله
.
المهم يعنيني في المشهد ده جمله من 3 كلمات ( مصر الأقوى و الأنضف ) , جمله كتبتها كتير لاختصار سنين طويله من الهري و الفرهده , مصر كانت أقوى من انها تكون فريسه و أنضف من انها تكون مع كلاب السكك , دفعنا تمن كبير اوي عشان مانلعبش دور الفريسه , ألاف الشهدا من جيش و شرطه و مدنيين , الورد الحقيقي اللي فتح في شوارع مصر , و ربطنا الحزام على بطننا و قولنا ظروف بلدنا و هنتحملها , و رفضنا تمن كبير اوي كنا هناخده لو كنا شاركنا مع الضباع .
.
تخيل حضرتك انك تكون قاعد النهارده ( لاجئ في بلد تانيه طبعا ) و بتتفرج على تليفزيون و بتضرب أخماس في أسداس و مستني كلب و قرد و فار و شوية صراصير يحددو مستقبل بلدك , و بالمره يكتبو لك الدستور و هما قاعدين !!
.
اللي عنده جيش زي جيش مصر , و اللي ثقافته و عقيدته على مستوى الأسره و الدوله بتقول أنا مش هدخل جيبي فلوس حرام , حتى تحت بند البراجماتيه ( اللي هي اسم الدلع بتاع البلطجيه و السفاحين و مصاصي الدماء ) , اللي عقيدته كده محدش هيقدر عليه و لا هتلاقي له دراع عشان تلويه .
.
ربنا ينصر سوريا و جيشها و شعبها و أهلها الطيبين على الضباع و القرود والصراصير , و يحفظ لمصر شعبها و جيشها , التوأم السيامي الملتصق منذ بدء الخليقه .

..........................................................................................................................




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق